کمانچه ,چهارمحال ,عاشوق ,کلبی ,بوده ,رایج ,قارلی داغلار

در سخنان افراد مسن چهارمحال معمولا از گروه هایی نوازنده یاد می شود به نام عاشوقلر ،حتی مواقعی که راجع به پیشینه ساز کمانچه صحبت می شود پای عاشوق ها در میان است زیرا اولین گروه بوده اند که در استان ساز کمانچه را آوردند.

ساز اصلی عاشوق های چهارمحال کمانچه و چوگور (با تلفظ محلی چیگیر)بوده است.ساز چوگور چهارمحالی ها سازی شبیه به چوگور قشقایی و یا ارمنی های جلفا بوده است همچنین کمانچه ی آنها دارای کاسه ی طنینی پشت بسته و از لحاظ فرم صدا دهی شبیه کمانچه آلتو بوده است و مجزا از کمانچه رایج در محل لار(شهرکرد)است که توسط شخصی به نام نایب عرضه شده است.

در کنار چهارمحالی ها ارمنی ها نیز عاشوق های خود را داشته اند که معروف ترین آنها عاشوق هارتون اوغلی است که در قرن نوزدهم می زیسته است و آثار مکتوبی از اشعار وی در نزد ارامنه موجود است.

عاشوق های چهارمحال که بیشتر منظومه های عاشقانه نظیر عاشق غریب و شاه صنم،اصلی و کرم ، کلبی(=کلب علی)وپریزاد را روایت می کردند و هنوز هم می توان رد پایی از مقام موسیقیایی آن هارا در ساز کرنا ی بختیاری رایج میان ترک های چهارمحال(ترکی خوان)یافت.

در ادامه یک بند از منظومه ی کلبی و پریزاد را که در میان ترک های همدان نیز رایج است نقل خواهم نمود:

مرثیه ی پریزاد بر کلبی خان:

هر نه گزدم بیر نشانوی بولمادم

قارلی داغلار خان کلبی می نیلدی؟

شاد اولوبای بیزه بیر باخ مینَی سن؟

قارلی داغلار عم اوغلیمی نیلدی؟

منبع اصلی مطلب : گینش
برچسب ها : کمانچه ,چهارمحال ,عاشوق ,کلبی ,بوده ,رایج ,قارلی داغلار
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

پو اس ام اس : هنر عاشیقی در چهارمحال